Bakgrunn

lørdag 2. januar 2016

Den store bursdags- og trådfestedagen

Hihi - som så mange andre det siste året, strikker jeg kluter når jeg trenger noe kjapt og lite. Det er kjekt å ta med overalt, praktisk å ha og fine gaver. Har gitt bort et titalls kluter og fyller stadig på. Strikker innimellom fra Drops, men stort sett går det i Bitta Mikkelborg sine mønster. Hun har en herlig bok som heter "Kluter", samt en masse gratis mønster i sin Facebookgruppe. Uansett  - i dag har jeg ryddet i "hobbyskapet" og der dukket det opp ikke mindre enn 6 ferdig strikka kjøkkenkluter og to hekla grytekluter. Jeg hadde selvfølgelig ikke festet tråder, så det er gjort mens jeg har heiet på skigutter og skijenter i dag.

Fant også igjen to prosjekter jeg jobbet med i sommer, som jeg ble litt lei. Disse skal tas fram og gjøres ferdig i løpet av vinteren. Mia som har (hadde) bloggen Mias Landliv, har en vakker underduk som hun bruker på spisebordet. Falt pladask for den og har bestilt hvit lin/bomull fra Stoff og Stil, og satt i gang og hekle blonde til å sy på langs kantene. Har til nå over 7 meter og tror jeg regnet ut at jeg skal ha litt over 8,2. Så det burde være overkommelig for januar. Det andre prosjektet er et bilde jeg broderer. I "gamle dager" broderte jeg masse, men de siste årene har ikke interessen helt vært der. Jeg og mamma broderte en stor flott juleduk til eldstemann, så jeg skal brodere en til hver av de minste også. Men de er fortsatt bare 14 og 11 år, så jeg har noen år på meg. Bildet jeg broderer er litt vrient, for jeg har ikke noe ordentlig mønster. Så det på Pinterest og fant noen dårlige bilder av det som er mønster. Men uten forklaring på hvilken farger som skal hvor, så her gjelder det å prøve og feile med fargene. Har brodert mye, så det skal nok gå, men legger det visst vekk litt hver gang jeg må ta opp fordi ting ble feil :-(



Så langt er jeg nå.
Og sånn skal det blir når det blir ferdig.



Har bakt Oreo Iskake til Kamillas bursdag i morgen. I tillegg til den tradisjonelle klippekransen (som bakes i morgen) og sjokoladekaka. Blir spennende å  se om hjemmelaget smaker bedre enn kjøpeiskake. Håper det! Her er bursdagsjenta mi, forresten:


Nå venter jeg på at ungene skal komme tilbake fra pappan sin. Gleder meg alltid til å få dem hjem og det er "min" uke. Da blir det bursdagsgaver og kveldskos, før innrykk av storfamilien på større feiring i morgen. Så skal jeg gjøre ferdig de rosa tøflene og se om jeg kan lure ungene til å lage de forhatte ponponene som skal pynte julestrømpa.

Ha en strålende flott lørdag, så snakkes vi!




6 kommentarer:

  1. For et prosjekt du har gitt deg ut på med det broderiet, i poserende, men så bar det jo veldig fin da. Det er jo et arvegods du produserer.

    Godt nytt år til deg.

    SvarSlett
  2. Riktig godt nytt år du også! Ja - jeg håper det blir noe ungene kan ha glede av også. Jeg har flere ting som er både arvet og laget til meg, og det er ingen ting jeg eier som jeg har større glede av.
    Ønsker deg en strålende dag!

    SvarSlett
  3. Herlighet så effektiv du er nå da! :o) Moro å følge med her! :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har plutselig hatt tid til å riktig kose meg med strikking igjen nå, Siv. Da går det unna, veit du ;->

      Slett
  4. Artig å se at noen broderer!
    Trodde nesten det var en aktivitet som var lagt på is.
    Som vi broderte i gamle dager....
    Skal bli kjekt å følge med utover.

    Riktig godt nytt år!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok ikke mange som brodere lenger, Ingunn. I hvert fall ikke om man skal dømme etter bloggvirksomhet. Hvem vet - kanskje vi får en oppblomstring av det også - sånn som strikking har hatt? Tror bildet blir fint når det blir ferdig :-) Ha en flott dag!
      Klem

      Slett