Bakgrunn

mandag 28. mars 2016

Baking og strikking - perfekt kombinasjon!

Du verden som jeg har kost meg med baking de siste dagene av påsken :-)
Har bakt og bakt og bakt, og nå er fryseren full av både kaker og brød til små og store anledninger. Jeg liker å ha noe å servere folk som kommer på besøk. Og nå er det bare å hente hjemmebakt til kaffekosen framover.

Lagde glutenfrie pizzasnurrer med kjøttdeig, tomat og løk. Brukte Schäer bakstemel og fulgte oppskriften bak på pakken. Ikke nødvendig med fiberhusk og alle andre greier, for denne deigen blir både luftig og lett. Og dette er helt perfekt nistemat! Eller når ungene skal ha en liten matbit før trening og vi må vente med middagen til etterpå. Kan også godt bruke ferdig pizzadeig på rull, så går det enda fortere :-)


Koste meg med kaffe og strikketøy innimellom slagene i går, og er nå godt i gang på arm nr. 2. Ja - også klarte jeg selvfølgelig ikke la være å begynne på enda et kjøkkensett. Disse er geniale gaver og folk blir så glade!

For 1,5 år siden ble jeg slankeoperert (gastric bypass). Dermed trenger jeg stooore doser proteiner hver dag, og det skal jeg si deg - det er ikke lett å få i seg nok i løpet av en dag. Ikke når jeg hater tunfisk og får vondt i magen av kokt egg :-( Men jeg baker proteinrundstykker. Disse gjør seg jo nesten selv og har kun 4 ingredienser: cottage cheese, havregryn, egg og bakepulver. Jeg tilsetter ofte urtesalt eller nøtter, men her kan du bruke det du liker (oliven, chili, paprika, aprikoser...) Uansett så er det lite jobb, og de er knallgode!


Til slutt samlet jeg sammen alt jeg hadde til overs fra påsken,  som ellers ville gått i søpla og bakte to formkaker. Det er jo egentlig genialt med formkaker og har du en god grunnoppskrift, så kan de jo tilpasses/endres i all uendelighet. Jeg hadde to brune bananer (skallet, da), to litt dvaske appelsiner og rester av nøtter og sjokolade. Moste bananene, hakket nøtter og sjokolade og presset appelsiner. Og det skal jeg si: kakene ble kjempegode! Og jeg følte meg i grunn ganske flink når jeg ikke kastet mat i søpla ;-)


Håper du også har kost deg i påsken :-)

Vi snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar