Bakgrunn

mandag 28. november 2016

En runde til - bare en runde til


Rosebladsokker - jeg er helt forelsket! Og klarer ikke legge vekk. Mønsteret er laget av Linda Westad, og jeg kjøpte det gjennom hennes Ravelryside (kaller man det "sider" på Ravelry? Konto?). Mønsteret finnes til både dame og mann, og disse skal jeg helt klart ha selv. Hadde en tanke om at de ville bli vakre i rosa og grønt. Så det var fargene jeg startet med. Men så likte jeg egentlig ikke fargetonene, og synes ikke mønsteret kom godt nok fram. Så da er det fint å ha litt garnlager man kan dykke ned i. Tror dette blir mye finere, og de vil passe utmerket som nattsokker til grå/hvite pysj :-)

Har du noen gang hatt et håndarbeide som er som et lite eventyr? Jeg har hatt noen sånne, og da tenker jeg at jeg så gjerne skulle delt denne gleden med noen. Og så synes jeg nesten litt synd på de som ikke skaper noe, for de vet jo ikke hva de går glipp av! Men så er jo ikke alle like, og selv kan jeg også finne like stor glede i en god bok. På min ønskeliste i år, står bøker. Og da skriver jeg sjelden hvilken titler og forfattere jeg ønsker meg, for jeg synes alltid det er spennende å se hva folk tror jeg kan like. Og ofte kommer fantasiske skatter mellom to permer som jeg aldri ville funnet selv. 



I helga var det mange julemesser i Modum. Blaafargeverket åpnet dørene til kunstnerisk og vakker førjulsfeiring med liflig duft av hjemmebakst og gammeldags. Den videregående skolen inviterte til sin julemesse, og det er noe utrolig flott med stoltheten til disse ungdommene som får selge ting de har laget. Og for mange gir det hardt tiltrengt selvtillit å se  at folk river til seg håndsmidde engler og lapskaus på bål. Selv stod jeg lørdag på en utrolig hyggelig julemesse på et grendehus vakkert beliggende ved Tyrifjorden. Bildet over er fra min søsters kortstand, som jeg var så heldig å stå i. 



Her var humørfulle representanter for områdets bondekvinnelag, og metervis med bakst. På kjøkkenet ble det kokt ferske (helt vanvittig gode) smultringer, og møljebrød i fantasifulle poser ble revet vekk nesten før de rakk å fylle på. Jeg ble litt bekymret da jeg så alle kakene, og tenkte i mitt stille sinn at jeg håpet damene ikke ble skuffet når de ikke fikk solgt så mye. Men du verden så feil jeg tok! Nå har jeg forstått at disse damene er kjent for sin gode bakst, men at folk skulle handle så veldig, overrasket meg. Berlinerkranser, goro, kling, smultringer, brød, pepperkaker og all verdens andre julekaker ble revet unna, og det tok ikke mange timer før de begynte å gå tom. Som mamma til en tenåring med cøliaki, var jeg også svært takknemlig for at damene også hadde flere varianter som hun kunne spise. Nå er både kling og puttekaker på plass i fryseren :-)


Det var ikke så mye håndarbeid for salg, men en av damene hadde laget fantastisk mye fint i ulike typer søm og toving. Jeg ønsket meg en juleløper med brodert julemotiv og quilteteknikk, men den ble dessverre for stor til mitt bord. Vakker var den uansett, så jeg håper den fikk en annen heldig eier. 

Ølvottene mine ble ferdige på messa, men mangler trådfesting. Som vanlig (usj!) gjør jeg ikke det før jeg kaster meg over neste prosjekt. Og med mønster på Rosebladsokkene liggende, var løpet kjørt for min trådfesting i går. Men i kveld - da skal trådene festes og vottene vaskes, før sokkestrikking. Tror jeg, da...

Ha en vidunderlig førjulsuke der ute :-)




1 kommentar: