Bakgrunn

tirsdag 13. desember 2016

Den kom med voldsom kraft



Slo hardt og brutalt ned. Og forsvant.

Jeg snakker selvfølgelig om influensaen. Hos oss slo den ut alle i huset samtidig, og vi gikk fra å være i flott form, til å ligge strøkne i løpet av 7 timer. Og sånn var det hele forrige uke. Så kan man velge å se det positive i galskapen: vi fikk tilbringe tid sammen alle sammen. Vi fikk noen skikkelig late dager i senga, gikk nok ned noen kilo hver (som egentlig er bra nå som vi skal fylle på etter alle kunstens regler), og må ha hostet på oss noen lekre sixpack'er hele gjengen. De synes ikke så godt enda, men jeg regner med de plutselig popper fram :-)



Ikke orket jeg strikke, og ikke orket jeg sy. Før lørdag kveld. Men da var formen på plass, og jeg satt 10 strøkne timer ved symaskinen. Mamma ønsket seg tøyservietter til sitt Rørosservise til bursdagen, så akkurat i tide, fikk jeg ferdig 12 stykker. Broderingen er mye grønnere (som perlene), og hun ble strålende fornøyd. Det ble jeg også, for jeg synes det er SÅ stas å gi bort hjemmelagde gaver.


Det ble også sydd noen bestillinger, og jeg holder forsatt på med de siste som skal ut før jul. Holder på med mye annet rart også, men det er  så lite som kan vises fram før etter jul. Det strikkes, sys og hekles, og mange får hjemmelagde gaver  også i år. Ellers er jeg veldig glad i å gi bort bøker. Sikkert fordi jeg liker å få dem selv også. Og spill!


Vi rakk akkurat en herlig bakedag hos mamma og pappa før vi ble syke. I tillegg til serinakaker, berlinerkranser og tebrød, lagde vi også konfektkaker (cookies) og vepsebol. Har nå kun igjen å lage Sarah Berhard og bringebærkyss (marengs).  


Tebrød... Det har vært glemt fra våre kakebord i mange år. Litt rart egentlig, for det er noe av det beste vi vet alle sammen. Skal jammen prøve å lage en porsjon glutenfrie også :-) Mine bestemødre hadde alltid sånne, så det er også kaker som bringer gode minner. 

Får komme sterkere tilbake en annen dag. I kveld er det ball på prinsessas skole, og vi har bestilt en aldeles nydelig kjole fra USA. Håper jeg får lov til å legge ut bilde, så dere får se. 

Her er en sniktitt på en av julegavene jeg jobber med:


Ha en deilig førjulstid så lenge!

PS Både ølvottene og sokkene er ferdige :-) På tide å få noe nytt på pinnene, vel. 

PPS Følger du med på Drops sin julekalender? Det er visst ikke så mye som faller i smak hos meg denne gangen. Kjenner jeg er litt skuffet. For før ville jeg helst lage alt som var bak lukene. Og hittil liker jeg ikke en eneste ting. Men det gjør kanskje du? Har du laget noe derfra?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar